بررسی مزایا و معایب استفاده از کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی

بررسی مزایا و معایب استفاده از کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی 600 400 کوشا کارتن

استفاده از کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی

کاغذ یکی از محبوب ‌ترین اجزا مورد استفاده برای بسته ‌بندی در سراسر دنیاست. در صنعت چاپ و بسته بندی تقریباً میتوان گفت که همه چیز به کاغذ مربوط میشود و بستگی دارد. انواع کارتن ها، انواع جعبه، حتی ساک های کاغذی اجزای پرکاربرد کاغذی در زمینه بسته بندی هستند. ساک دستی کاغذی که یک نوع بسته ‌بندی بسیار پرکاربرد است توسط کاغذ ساخته می‌شود. همچنین جعبه‌های مقوایی و کارتنی که در صنعت بسته‌ بندی استفاده‌های فراوانی دارند نیز همه از کاغذ ساخته شده‌اند. ساک دستی های کاغذی در صنعت بسته‌بندی بسیار مورد استفاده و پرکاربرد هستند و حتی با چاپ ساک دستی میتوان یک بسته بندی سبک و اختصاصی و سفارشی برای خود تهیه کنیم.

بررسی مزایا و معایب استفاده از کاغذ در صنعت چاپ و بسته بندی

انواع کاغذ در صنعت بسته بندی

کاغذ دارای انواع مختلفی است که هر یک ویژگی ها و کاربرد های خاصی دارند. از مهمترین انواع کاغذ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاغذ کرافت
  • کاغذ تحریر
  • کاغذ و مقوای گلاسه
  • کاغذ روزنامه
  • مقوای بازیافتی

بعضی از این کاغذها مانند کاغذ کرافت مصارف بسیار زیادی در صنعت دارند و در کارتن سازی، لیبل، بسته بندی پوشاک، کاغذ کادو و ساک دستی کاغذی از آن استفاده میشود. در مطلب چاپ روی کاغذ کرافت ویژگی های مختلف این کاغذ را بررسی کرده ایم.

دلایل محبوبیت کاغذ در صنعت بسته بندی

کاغذ به دلیل قیمت ارزان و شکل پذیری آسان نفوذ زیادی در صنعت چاپ و بسته بندی داشته است. در ادامه به اصلی ترین دلایل محبوبیت آن میپردازیم:

قابل بازیافت هستند: کاغذها از موادی هستند که بازیافت آنها بسیار راحت است و درصد بالایی از کاغذ به راحتی به محیط زیست برمی‌گردد و به آن آسیب نمی‌رسانند.

کاغذ مبتنی بر محیط زیست است: مواد تشکیل دهنده کاغذ عمدتاً از مواد جنگلی مانند فیبر هستند و این بسیار موضوع جالب توجهی است . زیرا وقتی که قرار است کاغذ به طبیعت برگردد، و تجزیه شود محصول پایدار و غیر قابل آسیب به محیط زیست است.

زیست تخریب پذیری کاغذ: به این معنی که کاغذ در مقایسه با انواع بسته ‌بندی‌های با جنس‌های دیگر مثلاً شیشه یا پلاستیک نرخ تجزیه پذیری بیشتری دارند. یعنی مثلاً وقتی در معرض محیط‌های طبیعی قرار بگیرند به سرعت باکتری‌ها و مخمرها بافت آن را از بین می‌برند.

دوستدار محیط زیست: ارزش خمیر کاغذ و چاپ یکی از کمترین انتشارات صنعتی در جهان است. اگر بتوانیم جنگل‌ها را به صورت درست مدیریت کنیم ، انتشار دی اکسید کربن به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند. و چون این کار فرایند جذب دی اکسید کربن اتمسفر است، و دی اکسید کربن نوع گاز گلخانه‌ای است این عمل می‌تواند بسیار ثمربخش باشد.

در واقع جنگل‌ها و درخت‌های قدیمی‌تر دی اکسید کربن بیشتری را جذب می‌کنند ولی جنگل‌های جدید و جوان دی اکسید کربن کمتری جذب می‌کنند. این یعنی هرچی سن درختان بیشتر باشد به مرور توانایی آنها در جذب دی اکسید کربن کمتر می‌شود. و درختان جدید چون سریعتر رشد می‌کنند دی اکسید کربن بیشتری را مصرف می‌کنند.در نتیجه استفاده از الیاف برای تولید کاغذ از جنگل‌های مسن می‌تواند برای زیست محیط زیست بهتر باشد . ولی فقط در حالتی که مدیریت مناسبی داشته باشد.

قابلیت چاپ روی کاغذ به صورت مستقیم: کاغذ نوعی از بسته‌ بندی است که می‌توانید لوگو یا برند خود را به راحتی روی آن چاپ کنید و نیاز به لیبل و یا برچسب برای دیده شدن آن نیست. مثلاً روی کاغذ پوستی برای جلوه بیشتر بسته‌ بندی چاپ انجام می‌دهند.

کاغذ قابل استفاده مجدد می‌باشد: علاوه بر اینکه نسبت به مواد دیگر به راحتی قابل بازیافت است و تخمیر می‌شود و به چرخه طبیعت باز می‌گردد، می‌توان از آن دوباره و یا چند باره نیز استفاده کرد. گاهی اوقات می‌توانیم الیاف کاغذ را که مناسب بازیافت هستند ۵ تا ۷ بار برای تولید محصولات جدید استفاده کنیم.

اقبال عمومی خوبی دارد: 60 درصد از مصرف کنندگان کالا در یک مطالعه در آمریکا اذعان کردند که بسته‌ بندی محصولات و قابل بازیافت بودن آنها و تاثیر آنها بر محیط ، بسیار برای آنها مهم است. یعنی آنها ترجیح میدهند که از محصولاتی با بسته‌ بندی کاغذی استفاده کنند تا زیست تخریب پذیری آنها سریعتر و قابل استفاده مجدد باشد . پس کاغذ یک بسته‌ بندی بسیار محبوب است.

قابل استفاده در مصارف زیاد: در واقع کاغذ به راحتی می‌تواند با بسیاری از مواد دیگر ترکیب شده و بسته‌ بندی خلاقانه و زیبایی را بسازد. در یک مطالعه‌ای انجام شده از هر ۱۰ نفر که یک کالا را مصرف می‌کردند ۷ نفر معادل 75 درصد‏ اذعان داشتند که بسته‌ بندی می‌تواند روی نظر آنها هنگام خرید تاثیر بگذارد.و از بین مصرف کنندگان، هشتاد درصد‏ اعلام کردند که طراحی با کاغذ و مقوا بسیار نو آورانه و جذاب است. در این نظرسنجی در حدود 60 درصد‏ از مردم گفته‌اند که بسته‌ بندی همراه با کاغذ و مقوا باشد محصول با کیفیت ‌تر به نظر می‌رسد.

دلایل محبوبیت کاغذ در صنعت بسته بندی

معایب استفاده از کاغذ در بسته‌ بندی

استحکام پایین و ضعیف: بافت کاغذ به شکلی است که نسبت به سایر مواد بسته ‌بندی مانند شیشه یا پلاستیک به راحتی نور و اکسیژن و یا حتی میکروب می‌تواند وارد آن شود. پس اگر شما درون این بسته ‌بندی‌ها مواد غذایی بگذارید،  عمر مفید کوتاهی پیدا می‌کنند. برای استفاده بهتر از بسته‌ بندی کاغذی برای نگهداری مواد غذایی،می‌توان لایه‌های پلاستیک را به لایه‌های ورق اضافه کرد.

فضای دفن زیاد نسبت به زباله های پلاستیکی: کاغذها نسبت به انواع زباله‌های دیگر فضای بیشتری را در زباله دانی‌ها اشغال می‌کنند. چون چگالی کمتری نسبت به سایر زباله‌ها دارند مثلاً؛ مثلاً از نظر فضا ، یک پوند ضایعات مواد غذایی ، پلاستیک و یا شیشه فضای کمتری نسبت به یک پوند کاغذ اشغال می‌کنند.

همیشه بازیافت نمیشود: کاغذ ماده‌ای با زیست تخریب پذیری بالا و قابل بازیافت آسان و استفاده مجدد است. اما معمولاً محل‌های دفن زباله پر از کاغذ هستند. اکسیژن زیاد نیست مانند محل‌های دفن زباله به آهستگی تجزیه می‌شوند. اما در محیط‌هایی که هوا و اکسیژن در آنها زیاد است میکروارگانیسم‌ها باعث تجزیه کاغذ با سرعت بالا می‌شوند. شرایط بی‌هوازی برای کاغذ یک سال پس از انتقال به محل دفن زباله‌ها وجود دارد. و باکتری‌هایی در محل دفن زباله وجود دارند باعث تجزیه آن می‌شوند و متان که یک نوع گاز گلخانه‌ای است را تولید می‌کنند.

بررسی مزایا و معایب استفاده از کاغذ

تولید انواع کارتن با کیفیت از بهترین کاغذها

کاغذها ازجمله پرکاربردترین مواد اولیه برای بسته ‌بندی طیف گسترده‌ای از محصولات هستند. با در نظر گرفتن معایب و مزایای استفاده از کاغذ ، باز هم کاغذ به عنوان یک بسته‌ بندی محبوب در سراسر دنیا شناخته می‌شود. و بسیاری از تولید کنندگان و حتی مصرف کنندگان و مشتریان ترجیح می‌دهند که بسته ‌بندی کاغذی را انتخاب کنند. کارخانه کارتن سازی کوشا کارتن که در زمینه ورق سازی و کارتن سازی فعالیت میکند برای تولید انواع کارتن سه لایه و 5 لایه همچنین کارتن لمینتی در خدمت مشتریان گرامی است.

به این مطلب امتیاز دهید!

امتیاز: 4.7 / 5. تعداد رای: 15

"*" indicates required fields

نام
واحد فروش