تاریخچه کارتن و کاغذ سازی

تاریخچه کارتن و کاغذ سازی

تاریخچه کارتن و کاغذ سازی 920 640 کوشا کارتن

مى گويند: «فضل ابن يحيى برمكى» نخستين كسى بود كه در بغداد كارخانه كاغذ سازى داير كرد. در قرن چهار هـ .ق كاغذسازى در بغداد رواج يافت.

«ابن النديم» از شش نوع كاغذ كه در آن زمان معروف بود نام مى برد و مى گويد: كتاب را از كاغذ خراسانى مى ساختند، در خراسان مردم براى ساختن كاغذ از پنبه و مواد نباتى استفاده مى كردند.

تاریخچه صنعت كاغذسازى در ایران

آنچه از مدارك و مستندات تاريخى برمى آيد، اين است كه صنعت كاغذسازى از قرن هفتم هجرى به بعد در ايران وجود داشته و گسترش يافته است.

در ایران فعالیت کاغذ سازی اولین بار با تأسیس کارخانه مقواسازی و با استفاده از کاغذهای باطله در سال 1313 شمسی در کرج شروع شد.

در سال ۱۳۲۶ هجرى شمسى شركتى با سرمايه گذارى چند تن از جمله «حسن على حكمت»، «دكتر صلح دست» و «ژرژ عيسانيان» تأسيس شد كه خوراك آن كاغذهاى باطله ادارات و سازمان ها و منطقه آن ورامين بود، اما بعد از ملى شدن صنعت نفت اين تلاش ناموفق ماند.

در سال ۱۳۴۴ اولين كارخانه كاغذسازى در هفت تپه خوزستان ايجاد شد و در ۱۳۴۶ شركت كاغذ پارس تأسيس شد.

دلایل عمده ای که برای استفاده از انواع کارتن برای بسته بندی کالا مورد استفاده قرار میگیرد عبارتند از :

1.محافظت مناسب از مظروف

2.در دسترس و ارزان بودن

3. چاپ پذیری و طراحی کارتن

4.قابلیت استفاده از تبلیغات  بسته بندی

5.قابلیت بازیافت

از مقاوم ترین انواع مقواها مقوای کنگره ای می باشد که از ترکیب حداقل 3 لایه کاغذ ساخته شده است .

ضخامت مقوای کنگره ای براساس نوع  بسته بندی و مظروف داخل آن متفاوت است که این امر موجب به وجود آمدن یکی از انواع طبقه بندی کارتن سازی می شود.

مقوای کنگره ای از کاغذهای لاینر(لایه زیر و رو) ولایه فلوتینگ ( لایه میانی )ساخته خواهد شد که کاغذهای لاینر و فلوتینگ هر یک دارای کیفیت و ویژگی های به خصوصی می باشند.

درحال حاضر درصد مصرف مقوای سه لایه کنگره ای در جهان درحدود 65% و مقوای پنچ لایه 30% و انواع دیگر شامل دو لایه وهفت لایه 5% است.

کارتن سازی در ایران :

اولین کارخانه کاغذ سازی در ایران در سال 1328  به وجود امد.

البته تولید کاغذ از کیفیت بالایی برخوردار نبود اما اولین کارخانه در این صنعت بود  که در آن از کاغذ های باطله برای تولید کاغذ و مقوا سازی استفاده می شد.

بنابراین به همین ترتیب کارخانه های دیگری نیز در دیگر نقاط ایران تاسیس و  کاغذ به مرحله تولید رسید.

می توان کارخانه  کاغذ سازی (مواد اولیه کارتن سازی ) واقع  در «هفت تپه خوزستان» را به عنوان اولین کارخانه مدرن ایران در سال 1349 نام برد که برای تولید کاغذ های تحریر از تفاله نیشکر استفاده می نموند.

سپس با استفاده از خمیرهای وارداتی و خمیرهای داخلی مورد استفاده در کارخانه چوب و کاغذ ایران، کاغذهای مقوایی جهت بسته بندی و کارتن سازی استفاده گردید.

به این مطلب امتیاز دهید!

امتیاز: 2.7 / 5. تعداد رای: 3

"*" indicates required fields

نام
واحد فروش