قالب آماده کارتن چیست ؟

قالب آماده کارتن چیست ؟

قالب آماده کارتن چیست ؟ 500 333 کوشا کارتن

قالب آماده کارتن یکی از محصولاتی است که در کارخانه های کارتن سازی و شرکت های فعال در حوزه چاپ و بسته بندی انجام می شود. قالب های آماده کاربردهای زیادی دارند و برای ساخت انواع جعبه ها و کارتن های بسته بندی مانند انواع کارتن میوه، کارتن تخم مرغ، کارتن سه لایه، کارتن پنج لایه و کارتن لمینتی مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مطلب تصمیم داریم شما را با مراحل ساخت قالب آماده کارتن آشنا کرده و تمام اطلاعات لازم درخصوص این محصول را عنوان کنیم. همراه ما باشید!

انواع قالب کارتن

قالب سازی جعبه و کارتن یا قالب آماده کارتن چیست؟

ساخت قالب اماده کارتن یکی از خدمات شرکت های کارتن سازی است و برای اینکار عملیاتی مانند تیغ زدن، برش زدن، خط تا و پرفراژ کردن توسط دستگاه های دایکات یا لترپرس انجام می شود.

به کمک قالب های آماده می توان تمام طرح های خاص مشتری را پیاده سازی کرده و جعبه های متنوع و خلاقانه ای ساخت. به همین دلیل امروزه این روش به عنوان یکی از بهترین و محبوب ترین خدمات کارخانه های کارتن سازی به شمار می رود. ورق کارتنی که توسط کارخانه ورق سازی تولید میشود در کارگاه‌ها و کارخانه های کارتن سازی به واسطه استفاده از دستگاه های مختلف و با به کارگیری قالب کارتن به محصول نهایی که کارتن بسته بندی است تبدیل میشود.

تجهیزات و ابزارهای ساخت قالب آماده کارتن

برای ساخت قالب آماده کارتن از دستگاه ها و تجهیزات مختلفی استفاده می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تیغ مخصوص برش:
    برای برش روی کارتن در قالب سازی از چندین تیغ مخصوص استفاده می شود که شامل تیغ های دو پوند، سه پوند، چهار پوند هستند. ارتفاع این تیغه ها به ترتیب برابر 8-30-32-50 می باشد.
  • تیغ مخصوص خط تا:
    این تیغ برای پیاده سازی خط تا روی ورق کارتن کاربرد دارد و در دو نوع دو پوند و سه پوند طراحی شده است.
  • سمبه و پانچ:
    این دو ابزار برای سوراخ کردن ورق کارتن و یا ایجاد نشان کاربرد دارند و شامل دو نوغ فنر دار و توپر می باشند.
  • تیغ مخصوص پرفراژ و ایجاد کنگره:
    این تیغ هم همانگونه که از نامش پیداست برای پرفراژ و کنگره به کار می رود.
  • تخته چند لایه:
    این تخته در دو نوع مسطح و نیمه گرد وجود دارد که نوع مسطح برای قالب های تخت و نوع نیمه گرد برای قالب های روتاری مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سمبه ماتریس:
    به کمک این ابزار می توان سطحی که قرار است به چسب آغشته شود را خش دار می کنند.

جزئیات ساخت قالب

نحوه ساخت قالب آماده در قالب سازی

برای ساخت قالب آماده کارتن چندین مرحله مختلف طی می شود و در هر مرحله یکی از ابزارهای فوق مورد استفاده قرار می گیرد. این مراحل در چند بخش تقسیم بندی می شوند که در ادامه به توضیح ان ها می پردازیم:

  1. تخته چند لایه:
    در بخش اول تخته چند لایه را به عنوان زمینه قالب قرار می دهند. در واقع این تخته به عنوان نگهدارنده برای سایر ابزارها عمل می کند. تخته چند لایه از چوب خاصی ساخته شده و تعداد لایه های آن بیشتر از 4 لایه است. از آن جایی که دستگاه لترپرس به صورت مداوم به این تخته فشار وارد می کند، این تخته باید از استحکام مناسبی برخوردار باشد.
  2. تیغه ها:
    عملیات برش و یا ایجاد خط تا در این بخش انجام می شود. برای ایجاد خط تا باید فشار معینی از سوی تیغه ها به کارتن وارد شود، اما برای برش این فشار بیشتر خواهد شد تا ورق کارتن از محل مشخص شده جدا شود.
  3. سنبه زن:
    در این بخش سطوحی که قرار است با استفاده از چسب به هم متصل شوند آماده خواهند شد.
  4. نقشه یا الگو گسترده:
    در این بخش محل دقیق برش ورق کارتن، ایجاد خط تا و طرح کلی کارتن مشخص خواهد شد. در واقع ساخت قالب اماده براساس الگویی که در این بخش آماده شده انجام می گیرد. به همین دلیل تمام جزییات باید به طور دقیق در این بخش مشخص شوند. برای ساخت نقشه و الگو از نرم افزارهای سه بعدی استفاده می شود که شکل نهایی کارتن را هم به نمایش می گذارند و از این طریق مشتری می تواند تصمیم گیری بهتری داشته باشد.
  5. پوشال گیری:
    در این بخش تمام قسمت های اضافی از قالب جدا می شوند تا لبه های ورق کارتن ظاهر مرتب تری داشته باشند و کار با دقت و ظرافت بالاتری انجام شود.

نمونه قالب کارتن

معرفی دو روش مهم برای ساخت قالب آماده کارتن

برای تولید قالب اماده کارتن از دو روش اصلی استفاده می شود که شامل روش سنتی یا دستی و روش لیزری می باشند. در ادامه این دو روش را به شما معرفی خواهیم کرد:

قالب سازی کارتن آماده با روش سنتی یا دستی

در روش سنتی، نقشه یا الگوی گسترده را روی تخته مخصوص قرار می دهند. سپس محل قرار گیری تیغه ها را با اره مویی برش خواهند زد. این مرحله بسیار زمان بر است و به دقت و توجه زیادی نیاز دارد.

قالب سازی کارتن آماده با برش لیزری

در این روش عملیات قالب سازی با سرعت بالاتری انجام می شود و احتمال خطا هم در این روش بسیار کمتر است. همچنین با دسترسی به گوشه و خم ها در این روش، امکان ایجاد برش های دقیق تر و ظریف تر فراهم می شود.

معایب روش قالب سازی با لیزر و دستی کارتن آماده

در روش ساخت قالب آماده کارتن به صورت دستی، به دقت و تمرکز زیادی نیاز است و احتمال خطا هم وجود دارد. این روش بسیار زمان بر بوده و خسته کننده است. اما دستگاه های برش لیزری تقریبا هیچ نقطه ضعفی ندارند و ساخت قالب را به صورت دقیق و سریع انجام می دهند.

عوامل موثر روی قیمت ساخت قالب آماده کارتن

قیمت ساخت قالب اماده کارتن به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان هزینه دقیقی برای آن در نظر گرفت. به طور کلی عواملی مثل میزان پیچیدگی طرح مورد نظر، روش ساخت قالب، کیفیت ساخت، تیراژ تولید، کیفیت سطح مورد نظر و… از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت ساخت قالب آماده هستند.

در صورتی که شما برای سفارش قالب به کارخانه کارتن سازی کوشاکارتن مراجعه کنید، می توانید قالب مورد نظر خود را با مناسب ترین قیمت ممکن و همچنین بالاترین کیفیت سفارش دهید. همچنین شما میتوانید برای دریافت لیست قیمت انواع کارتن به لینک زیر مراجعه کنید:

لیست قیمت کارتن

قالب دایکات چیست؟

کلمه دایکات در لغت به معنای برش می باشد و در فرایند کارتن سازی به ایجاد برش و خط تا روی کارتن گفته می شود. روش دایکاتینگ ابتدا فقط برای تولید جعبه کفش مورد استفاده قرار می گرفت، اما به تدریج تولید بسیاری از جعبه های بسته بندی با این روش انجام شد.

برای ساخت قالب آماده با استفاده از روش دایکاتینگ از تیغه هایی استفاده می شود که روی یک سطح چوبی قرار گرفته اند و نقش یک قالب خاص را ایفا می کنند. این قالب باید روی یک دستگاه مخصوص قرار بگیرد و با فشار وارد کردن به ورق کارتن، عملیات برش یا تا شدن را انجام می دهد.

قالب آماده کارتن چیست ؟

سفارش خرید کارتن

در این مطلب سعی کردیم شما را با قالب آماده کارتن و فرایند تولید آن آشنا کنیم. در صورتی که برای بسته بندی محصولات خود به این نوع کارتن نیاز دارید، می توانید به کارخانه کارتن سازی کوشا کارتن مراجعه کرده و قالب آماده موردنظر خود را با قیمتی مناسب سفارش دهید.

به این مطلب امتیاز دهید!

امتیاز: 5 / 5. تعداد رای: 3

"*" indicates required fields

نام
واحد فروش